Subscriu-te i rep actualitzacions al teu correu electrònic

Introdueix el teu correu electrònic aquí:

Delivered by FeedBurner

dimecres, 28 de desembre de 2016

El Consum Responsable com a eina política per fer un món més just i sostenible

El Consum Responsable està d’actualitat, però no és una moda, fa molts anys que ciutadans, entitats, i empreses treballen per fomentar-lo.

A la història hi ha una gran varietat d’exemples que podrien ratificar aquesta afirmació. Un dels exemples que considero més rellevants va ser el dels ciutadans nord-americans, que en plena guerra del Vietnam, es van adonar que, tot i estar en contra de la guerra, els seus estalvis servien per alimentar-la.

Els bancs i empreses d’armament es lucraven sense pietat, obviant la voluntat dels seus clients. I va ser en aquest context, on se situa el naixement de les finances ètiques, el que avui en dia coneixem com a Banca ètica o Inversions Socialment Responsables, un moviment que forma part del món del “Consum Responsable”.

Des d’aleshores han passat molts anys i el món ha canviat, la globalització i l’explosió de les xarxes socials, poden ser dos dels factors que més han modificat el comportament dels consumidors.

La globalització ha fet augmentar les opcions que els consumidors tenen al seu abast, però paral·lelament ha creat nombrosos problemes socials i mediambientals, provocats per pràctiques empresarials irresponsables.

Per la seva banda, les xarxes socials han permès a entitats i ciutadans, obtenir i compartir la informació necessària per ser capaços d’escollir empreses i productes que, a més de satisfer una necessitat, duguin a terme pràctiques socialment responsables, és a dir, que tinguin un impacte positiu en els àmbits econòmic, social i mediambiental.

La informació que els consumidors disposen d’un producte i del comportament de les empreses, els hi proporciona un poder, és el que molts anomenen “el poder del consumidor” i aquest poder té la capacitat de modificar el destí de la societat i del planeta.

Leonardo Becchetti sociòleg i expresident del comitè d’ètica de Fiare Banca ètica al post “el poder del bolsillo” o Joan Antoni Melé exsubdirector de Triodos Banc en la seva conferència Tedx “Dinero y Conciencia” expliquen en què consisteix el poder del consumidor.

En la meva opinió, el poder polític que li atorguen al consumidor és el més important,  Leonardo Becchetti i Joan Antoni Melé, i molts d’altres, defensem que en un context on el poder econòmic i financer influeix de manera molt important en les decisions polítiques dels governs, són els consumidors amb les seves decisions quotidianes, els que tenen la capacitat i la responsabilitat, de “votar” a aquelles empreses, productes i serveis, que siguin més socialment responsables.

Quan els consumidors premien a les empreses socialment responsables, les “irresponsables” es veuran obligades a modificar la seva conducta. Aquest pensament no és una utopia, i ho demostra el que les empreses, indiferentment de la mida, sector... treballen per ser més sostenibles econòmica, social i mediambientalment.

Així doncs, el consumidor responsable del segle XXI intenta, a través del seu consum, influir en el món que l’envolta, fer-lo més sostenible ambientalment i més just.

Per aconseguir-ho s’observen diferents estratègies:

-     La compra ètica: el concepte de compra ètica consisteix a afegir als criteris tradicionals de l’acte de consum (preu, qualitat, servei d’atenció al client...), altres criteris de caràcter no econòmic, com ara criteris socials, mediambientals, o de bon govern.

Al escollir entre un producte d’una empresa o d’una altra, el consumidor que realitza una compra ètica, a més del preu... Tindria en compte, si l’empresa no respecta els drets dels seus treballadors, o si el procés de producció contamina el medi ambient, o si l’empresa pràctica la corrupció.

-   Boicot: La pràctica del boicot consisteix en un acte reactiu, evitant consumir productes d’empreses que no tenen bones pràctiques o que practiquen accions que no s’alineen amb els valors del consumidor responsable.

-        Reducció del consum: Reduir el consum es troba dins del que es coneix com les 3R (reciclar, reutilitzar i reduir), i és una estratègia molt utilitzada, i no només des dels moviments socials anticonsumistes.

La lluita contra el malbaratament d’aliments n’és un exemple. És un tema d’actualitat en els països occidentals, on els ciutadans estan molt conscienciats, això ha comportat que fins i tot, governs com el de França, s’han vist obligats a legislar, per tal de reduir les xifres d’aliments que esmalbaraten als grans centres comercials.

Aquest primer post m’ha servit per introduir breument el concepte de Consum Responsable, i en els següents posts tinc intenció de tractar conceptes més concrets, com la Banca Ètica, la “Slow Fashion”, l’Economia Social i Cooperativa... entre molts d’altres que formen part del món del Consum Responsable.


Amb l’objectiu de què aquest blog us serveixi com a eina, per aconseguir fer d’aquest món, un món més just i sostenible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per participar al blog.