Subscriu-te i rep actualitzacions al teu correu electrònic

Introdueix el teu correu electrònic aquí:

Delivered by FeedBurner

dimarts, 17 de gener del 2017

Una aproximació a la Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

La Responsabilitat Social Corporativa és una manera de gestionar una empresa, on aquesta accepta que forma part de la societat, en el sentit més ampli de la paraula, i amb una visió a llarg termini, reconeix que el que és beneficiós per a la societat, també ho és per l’empresa.


En aquesta visió a llarg termini, l’empresa abandona la postura tradicional en la qual el seu objectiu és maximitzar el benefici econòmic, i hi afegeix altres objectius de caràcter social i ambiental, és el que s’anomena el triple impacte.

Les 3 dimensions de l'RSC


Per aconseguir millorar aquest triple impacte, l’empresa necessita aconseguir informació rellevant dels seus grups d’interès, a través del diàleg i l’intercanvi d’informació.

¿Qui són els Grups d’interès (GI) d’una empresa?

Ens trobem els grups d’interès interns:
  • Els accionistes
  • Els directius
  • Els treballadors

I els grups d’interès externs:
  • Clients
  • Proveïdors
  • Comunitat local
  • Entitats Socials i ONGs
  • Societat en General
  • Medi Ambient
  • Administracions Públiques i entitats reguladores

A partir dels processos d’intercanvi d’informació i diàleg amb els diferents grups d’interès, l’empresa rep la informació necessària, amb la qual ha de ser capaç de decidir sobre quines de les necessitats i expectatives dels GI ha de treballar per millorar el seu triple impacte i generar valor compartit.

El valor compartit és un concepte molt interessant, introduït per M.Porter i M. Kramer el 2011 en el seu article “Creating Shared Value” a la revista Harvard Business Review. Els economistes defensen que les organitzacions han d’avaluar les decisions des de la lògica de la creació de valor compartit, la qual cosa redundarà en cercles virtuosos d’innovació i creixement, a més d’uns beneficis més alts per a la societat (GI). Cal destacar que el model exigeix un equilibri entre les necessitats i expectatives dels “GI” i els beneficis empresarials, que no és fàcil d’aconseguir.

Les empreses que es gestionen d’acord amb els principis de l’RSC, esdevenen empreses transformadores de la societat, col·laboren amb el seu desenvolupament sostenible i poden ajudar a combatre els reptes als quals ens enfrontem, com ara lluitar contra el canvi climàtic implementant mesures d’eficiència energètica o reduint la seva petjada de carboni, treballar per la igualtat efectiva entre homes i dones a través dels plans d’igualtat, reduir la desigualtat, lluitar contra la corrupció...I un llarg etcètera.

I si a les empreses les hi demanem que siguin socialment responsables, també ens ho hem de demanar a nosaltres mateixos, transformant el nostre consum cap a un consum més conscient, responsable i sostenible, premiant a les empreses que gestionen la seva Responsabilitat Social.

A continuació comparteixo amb vosaltres un parell d’empreses a les quals “premio” per la gestió de la seva RSC. Malgrat que no m’agrada anar a comprar als supermercats, sovint vaig a comprar alguns productes als supermercats Esclat/Bon Preu, una empresa que es considera com una de les que millor treballa la seva RSC. En aquest enllaç podreu trobarmés informació.

Triodos Bank també és un exemple quan parlem de l’RSC i la sostenibilitat, a més, és un banc ètic, en els pròxims posts desenvoluparé amb profunditat el que s’entén per finances ètiques.

Després d’aquests dos exemples personals, no puc acabar aquesta entrada sense advertir-vos de què, tot i les bones intencions de l’RSC, hi ha empreses que la utilitzen de manera “cosmètica”, i que comuniquen als consumidors totes les seves bones pràctiques, però després incorren en males pràctiques. L’exemple més conegut de “Greenwashing” és Volkswagen i l’escàndol de les emissions dels seus vehicles dièsel. Una empresa que era líder mundial del seu sector en sostenibilitat i que ha resultat ser un enorme frau.

Així doncs, els consumidors han de mantenir-se informats per evitar els enganys i les manipulacions d’algunes empreses i premiar a les que realment es gestionen d’una manera socialment responsable.

I vosaltres, ¿ja coneixíeu l’RSC? ¿Em podríeu recomanar alguna empresa que treballi de manera socialment responsable?

Moltes gràcies per llegir aquesta entrada, i us animo a participar amb els vostres comentaris!

Fins a la pròxima!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per participar al blog.