El Consum Responsable està
d’actualitat, però no és una moda, fa molts anys que ciutadans, entitats, i empreses
treballen per fomentar-lo.
A la història hi ha una gran
varietat d’exemples que podrien ratificar aquesta afirmació. Un dels exemples
que considero més rellevants va ser el dels ciutadans nord-americans, que en
plena guerra del Vietnam, es van adonar que, tot i estar en contra de la
guerra, els seus estalvis servien per alimentar-la.
Els bancs i empreses d’armament es
lucraven sense pietat, obviant la voluntat dels seus clients. I va ser en
aquest context, on se situa el naixement de les finances ètiques, el que avui
en dia coneixem com a Banca ètica o Inversions Socialment Responsables, un
moviment que forma part del món del “Consum Responsable”.
Des d’aleshores han passat molts
anys i el món ha canviat, la globalització i l’explosió de les xarxes socials,
poden ser dos dels factors que més han modificat el comportament dels
consumidors.
La globalització ha fet augmentar
les opcions que els consumidors tenen al seu abast, però paral·lelament ha
creat nombrosos problemes socials i mediambientals, provocats per pràctiques
empresarials irresponsables.
Per la seva banda, les xarxes
socials han permès a entitats i ciutadans, obtenir i compartir la informació
necessària per ser capaços d’escollir empreses i productes que, a més de
satisfer una necessitat, duguin a terme pràctiques socialment responsables, és
a dir, que tinguin un impacte positiu en els àmbits econòmic, social i
mediambiental.
La informació que els consumidors
disposen d’un producte i del comportament de les empreses, els hi proporciona
un poder, és el que molts anomenen “el poder del consumidor” i aquest poder té
la capacitat de modificar el destí de la societat i del planeta.
Leonardo Becchetti sociòleg i
expresident del comitè d’ètica de Fiare Banca ètica al post “el poder del bolsillo” o Joan Antoni Melé exsubdirector de Triodos Banc en la seva
conferència Tedx “Dinero y Conciencia” expliquen en què consisteix el poder del
consumidor.
En la meva opinió, el poder
polític que li atorguen al consumidor és el més important, Leonardo Becchetti i Joan Antoni Melé, i molts
d’altres, defensem que en un context on el poder econòmic i financer influeix
de manera molt important en les decisions polítiques dels governs, són els
consumidors amb les seves decisions quotidianes, els que tenen la capacitat i
la responsabilitat, de “votar” a aquelles empreses, productes i serveis, que
siguin més socialment responsables.
Quan els consumidors premien a
les empreses socialment responsables, les “irresponsables” es veuran obligades
a modificar la seva conducta. Aquest pensament no és una utopia, i ho demostra
el que les empreses, indiferentment de la mida, sector... treballen per ser més
sostenibles econòmica, social i mediambientalment.
Així doncs, el consumidor
responsable del segle XXI intenta, a través del seu consum, influir en el món
que l’envolta, fer-lo més sostenible ambientalment i més just.
Per aconseguir-ho s’observen
diferents estratègies:
- La compra ètica: el concepte de compra ètica
consisteix a afegir als criteris tradicionals de l’acte de consum (preu,
qualitat, servei d’atenció al client...), altres criteris de caràcter no
econòmic, com ara criteris socials, mediambientals, o de bon govern.
Al
escollir entre un producte d’una empresa o d’una altra, el consumidor que
realitza una compra ètica, a més del preu... Tindria en compte, si l’empresa no
respecta els drets dels seus treballadors, o si el procés de producció
contamina el medi ambient, o si l’empresa pràctica la corrupció.
- Boicot: La pràctica del boicot consisteix en un
acte reactiu, evitant consumir productes d’empreses que no tenen bones
pràctiques o que practiquen accions que no s’alineen amb els valors del
consumidor responsable.
- Reducció del consum: Reduir el consum es troba
dins del que es coneix com les 3R (reciclar, reutilitzar i reduir), i és una
estratègia molt utilitzada, i no només des dels moviments socials
anticonsumistes.
La
lluita contra el malbaratament d’aliments n’és un exemple. És un tema
d’actualitat en els països occidentals, on els ciutadans estan molt
conscienciats, això ha comportat que fins i tot, governs com el de França, s’han
vist obligats a legislar, per tal de reduir les xifres d’aliments que esmalbaraten als grans centres comercials.
Aquest primer post m’ha servit
per introduir breument el concepte de Consum Responsable, i en els següents
posts tinc intenció de tractar conceptes més concrets, com la Banca Ètica, la
“Slow Fashion”, l’Economia Social i Cooperativa... entre molts d’altres que
formen part del món del Consum Responsable.
Amb l’objectiu de què aquest blog
us serveixi com a eina, per aconseguir fer d’aquest món, un món més just i
sostenible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per participar al blog.