La Responsabilitat Social
Corporativa és una manera de gestionar una empresa, on aquesta accepta que
forma part de la societat, en el sentit més ampli de la paraula, i amb una
visió a llarg termini, reconeix que el que és beneficiós per a la societat,
també ho és per l’empresa.
En aquesta visió a llarg termini,
l’empresa abandona la postura tradicional en la qual el seu objectiu és
maximitzar el benefici econòmic, i hi afegeix altres objectius de caràcter
social i ambiental, és el que s’anomena el triple impacte.
Les 3 dimensions de l'RSC |
Per aconseguir millorar aquest
triple impacte, l’empresa necessita aconseguir informació rellevant dels seus
grups d’interès, a través del diàleg i l’intercanvi d’informació.
¿Qui són els Grups d’interès (GI)
d’una empresa?
Ens trobem els grups d’interès
interns:
- Els accionistes
- Els directius
- Els treballadors
I els grups d’interès externs:
- Clients
- Proveïdors
- Comunitat local
- Entitats Socials i ONGs
- Societat en General
- Medi Ambient
- Administracions Públiques i entitats reguladores
A partir dels processos
d’intercanvi d’informació i diàleg amb els diferents grups d’interès, l’empresa
rep la informació necessària, amb la qual ha de ser capaç de decidir sobre
quines de les necessitats i expectatives dels GI ha de treballar per millorar
el seu triple impacte i generar valor compartit.
El valor compartit és un concepte
molt interessant, introduït per M.Porter i M. Kramer el 2011 en el seu article
“Creating Shared Value” a la revista Harvard Business Review. Els economistes
defensen que les organitzacions han d’avaluar les decisions des de la lògica de
la creació de valor compartit, la qual cosa redundarà en cercles virtuosos
d’innovació i creixement, a més d’uns beneficis més alts per a la societat (GI).
Cal destacar que el model exigeix un equilibri entre les necessitats i
expectatives dels “GI” i els beneficis empresarials, que no és fàcil
d’aconseguir.
Les empreses que es gestionen d’acord
amb els principis de l’RSC, esdevenen empreses transformadores de la societat,
col·laboren amb el seu desenvolupament sostenible i poden ajudar a combatre els
reptes als quals ens enfrontem, com ara lluitar contra el canvi climàtic
implementant mesures d’eficiència energètica o reduint la seva petjada de carboni,
treballar per la igualtat efectiva entre homes i dones a través dels plans d’igualtat,
reduir la desigualtat, lluitar contra la corrupció...I un llarg etcètera.
I si a les empreses les hi
demanem que siguin socialment responsables, també ens ho hem de demanar a
nosaltres mateixos, transformant el nostre consum cap a un consum més
conscient, responsable i sostenible, premiant a les empreses que gestionen la
seva Responsabilitat Social.
A continuació comparteixo amb
vosaltres un parell d’empreses a les quals “premio” per la gestió de la seva RSC.
Malgrat que no m’agrada anar a comprar als supermercats, sovint vaig a comprar
alguns productes als supermercats Esclat/Bon Preu, una empresa que es considera
com una de les que millor treballa la seva RSC. En aquest enllaç podreu trobarmés informació.
Triodos Bank també és un exemple
quan parlem de l’RSC i la sostenibilitat, a més, és un banc ètic, en els
pròxims posts desenvoluparé amb profunditat el que s’entén per finances
ètiques.
Després d’aquests dos exemples personals,
no puc acabar aquesta entrada sense advertir-vos de què, tot i les bones
intencions de l’RSC, hi ha empreses que la utilitzen de manera “cosmètica”, i que
comuniquen als consumidors totes les seves bones pràctiques, però després
incorren en males pràctiques. L’exemple més conegut de “Greenwashing” és
Volkswagen i l’escàndol de les emissions dels seus vehicles dièsel. Una empresa
que era líder mundial del seu sector en sostenibilitat i que ha resultat ser un
enorme frau.
Així doncs, els consumidors han
de mantenir-se informats per evitar els enganys i les manipulacions d’algunes
empreses i premiar a les que realment es gestionen d’una manera socialment
responsable.
I vosaltres, ¿ja coneixíeu l’RSC?
¿Em podríeu recomanar alguna empresa que treballi de manera socialment
responsable?
Moltes gràcies per llegir aquesta
entrada, i us animo a participar amb els vostres comentaris!
Fins a la pròxima!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per participar al blog.